top of page

Review: Hanabi

Hanabi is een snel speelbaar maar leuk coöperatief spel. Alle spelers moeten dus als één team samenwerken. De spelers moeten hun vuurwerkkaarten gesorteerd op kleur en in de juiste cijfervolgorde uitspelen. Tijdens het spel kunnen zij hun eigen handkaarten niet zien, zodat iedereen afhankelijk is van de hints van de medespelers. Hoe meer kaarten de spelers foutloos uitspelen, des te meer punten het team verdient.

Spelverloop

Het spelmateriaal bestaat uit 50 vuurwerkkaarten in 5 kleuren (waardes 1, 1, 1, 2, 2, 3, 3, 4, 4, 5), 8 hintfiches, 3 onweerfiches en een meegeleverde variant met 10 bonte vuurwerkkaarten (met dezelfde waardes) voor de uitbreiding.

Elke speler begint met vier of vijf handkaarten, waarvan hij/zij niets weet. Je ziet immers enkel de kaarten van je medespelers en vice versa. De overige vuurwerkkaarten liggen op een trekstapel. De spelers komen om beurt aan zet, en hebben de keuze tussen drie acties: een hint geven, het vuurwerk opbouwen of een kaart weggooien.

Bij het begin van het spel hebben de spelers acht hints ter beschikking. Per gegeven hint moet je een hintfiche omdraaien. Een hint komt erop neer dat je ofwel alle kleurkaarten van een speler aanduidt (bijvoorbeeld al zijn gele kaarten), ofwel alle getallen (alle drieën bijvoorbeeld) ofwel zegt dat een speler een bepaald getal of een bepaalde kleur niet heeft. Let op: je moet steeds alle kaarten die aan je beschrijving voldoen aanduiden, en dit uiteraard bij slechts één medespeler.

Je kan hints terug verdienen door kaarten weg te gooien. Als je deze actie kiest, is je beurt meteen voorbij maar krijgt de groep opnieuw een hint ter beschikking. Je vult daarna bovendien je hand weer aan met een nieuwe kaart van de trekstapel.

De derde actie is het vuurwerk aanleggen. Het vuurwerk bestaat uit 5 rijen in 5 verschillende kleuren. Elke rij moet beginnen met een kaart met de waarde 1. Elke volgende kaart van de rij moet dezelfde kleur hebben en precies 1 punt hoger zijn. Dubbele cijfers in dezelfde rij zijn verboden. Een passende kaart leg je af op de juiste plek. Wanneer de gespeelde kaart niet past, leg je de kaart op de aflegstapel en moet je een onweerfiche omdraaien. Bij drie gedraaide onweerfiches is het spel meteen afgelopen en scoor je nul punten. Nadat je een kaart hebt afgelegd, trek je ook opnieuw een nieuwe kaart van de trekstapel.

Het spel eindigt aangenamer wanneer de spelers ongeschonden de laatste kaart van de stapel trekken. Na een laatste beurt wordt de score van het vuurwerk bepaald door de waardes van de hoogste kaart van elke rij op te tellen. Het is natuurlijk helemaal mooi wanneer de spelers een perfecte vuurwerkshow van 25 punten op de mat leggen, maar dit is weinigen gegeven.

Conclusie

Het leuke aan hanabi is dat het spel eenvoudig is qua regels, maar erg uitdagend om goed te spelen. Het draait voortdurend om subtiele communicatie, en je zal merken dat het beter gaat met spelers die je goed kent. Aangezien het aantal hints beperkt is, zal je snel moeten begrijpen wat een speler nog aan impliciete informatie tracht mee te geven door een bepaalde hint te geven. Je moet bovendien alle hints onthouden, zowel van jezelf als bij anderen. Als klap op de vuurpijl (pun intended) moet je ook steeds rekening houden met de kaarten van de andere spelers. Hoe dan ook, Hanabi is een erg leuk spel dat een plaats verdient in elke spellenkast. Een aanrader!

Featured Posts
Recent Posts
Archive